tirsdag den 24. maj 2011

rosenvand/rose water

Som det sikkert er gået op for jer, holder jeg meget af mine roser. Jeg nænner næsten ikke at plukke buketter og når rosen er på vej til at afblomstre, nænner jeg næsten ikke at knipse hovedet af. Nu har jeg fået en ide, så det hele giver mere mening. Jeg er begyndt at lave rosenvand!
Jeg fandt en opskrift på nettet og den giver jeg videre til jer her.
Man tager så mange rosenblade, at de fylder et litermål, når de er presset godt sammen.


Kog dem i 1 dl vand i 10 - 15 minutter til de ligner noget, der er løgn!


Tilsæt en kvart dl citronsaft og se miraklet! Fra en utilpas grå farve bliver det hele smukt rosenrødt.








Si bladene fra og tilsæt sukker (ca. 200 g). Kog det op igen til sukkeret er opløst og hæld det på skoldede atamonskyllede flasker. Sæt flasken på et vådt klæde i vasken, så glasset ikke knækker af varmen fra rosenvandet.



Rosenvand kan bruges til julens marcipankonfekt og andre søde sager, men det er faktisk også godt i stedet for balsamico i en salat.




As you probably noticed, I love my roses. I hardly have the heart to pick bouquets and when the rose is about to wither, hardly have the heart to flick the head. Now I've got an idea, so it all makes more sense. I have started to make rose water!
I found a recipe online and here it is.
You take as many rose petals it takes to fill a 1 liter jug when pressed together well.
Boil this in 1 cup  of water for 10 - 15 minutes untill it looks like something that's a lie! Strain the leaves and add a quarter cup of lemon juice and see the miracle! From an ugly greyish color it turns into pretty rosy red.
Add sugar (about 200 g) and boil until the sugar has dissolved Pour the rose water in very clean bottles. Rose water can be used for Christmas marzipan confections and other sweets, but it's actually also good used instead of balsamic vinegar in a salad.




2 kommentarer:

mette østergård sagde ...

en lille hilsen med tak til dem som kommenterer mine indlæg
Thank you to all who comment on my blog

cindy sagde ...

I love reading your blog. I am Lynn's sister in law. I too love my roses and want to try the rosewater.